m_y_z_ » 18 Şubat 2013 15:32
sigorta tahkim komisyonu hakem karar dergisinde şu yazıyı buldum bunu kullanıcam,,
41 T plakalı araç sürücüsü Ö, “kavşağa geldiğimde sağdaki sokaktan gelen araç süratli olduğu
için…..kazanın meydana gelişinde kusursuz olduğunu” beyan etmiş,
34 H plakalı araç sürücüsü R ise,” Cumhuriyet Caddesinde giderken ….çarpıştık” diyerek
beyanda bulunmuştur.
Sürücü beyanlarından ve çizdikleri krokiden kavşakta asli tali yol ayrımının bulunmadığından
yolların eşit konumda olduğu kabul edilerek değerlendirme yapılmıştır. Taraflarca çizilen
krokiden, başvuru sahibine ait 34 H plakalı aracın kaza sırasında kavşaktaki geçişi
tamamlamak üzere olduğu anlaşılmaktadır. Bu aracın hasarı, dosyada mevcut fotoğraflardan
da anlaşılacağı gibi sağ arka teker hizasından başlayıp sağ arka çamurluk, arka tampon ve sağ
arka stop lambasındadır.
41 T plakalı aracın sadme sonucu kaldırıma çarpmak suretiyle ön kısmından hasarlanması da
kazanın oluşumuyla uyumludur.
Her ne kadar KTK 57 md. ve KTY. 109 md. Kavşak kollarının trafik yoğunluğu bakımından
farklı oldukları işaretlerle belirlenmemiş ise, soldaki aracın sağdan gelen araca geçit hakkı
vermek zorunda olduğu yazılı ise de kazayla ilgili kroki ve aracın hasarına ait fotoğraflar,
başvuru sahibine ait 41 T plakalı aracın kavşaktaki geçişini tamamlamak üzere olduğu
anlaşıldığından kanun ve yönetmelikteki bu kuralın bütünüyle başvuru konusu kazada
uygulanması mümkün görülmemiştir.
Sigorta kuruluşunun başvuruyu değerlendirirken, Tramer’den alınan kaza senaryolarında tali
yoldan ana yola çıkan aracın kazaya sebebiyet verdiği ve % 100 kusurlu olduğu senaryosuna
itibar ederek hasarı reddettiği anlaşılmaktadır.
Yollarla ilgili somut hiçbir belge ve bilgi olmamasına rağmen Tramer’den alınan kaza
senaryosunda ana yol tali yol ayrımı yapılarak kusurun belirlenmesi kazanın oluş şekline ve
oluşan hasarlarla uygun olmadığından bu kusur tespitine itibar edilmemiştir.
Kazanın meydana gelmesinde kavşaktaki geçişini tamamlamak üzere olan ancak sağından
gelen araca geçiş üstünlüğü tanımamış olan 41 T plakalı araç sürücüsü Ö % 50 nispetinde,
kavşakta geçişin tamamlamakta olan araca arka tarafından çarpan ve kavşaklara yaklaşırken,
kavşaktaki şartlara uyacak şekilde yavaşlamayan, gerekli dikkat ve özeni göstermeyen,
zamanında fren tedbirine başvurmayan 34 H plakalı araç sürücüsü R % 50 nispetinde kusurlu
bulunmuştur.